Verzendkosten en btw
Winkelen van internet is de afgelopen jaren enorm toegenomen en de verwachting is dat dit alleen maar verder zal toenemen. Over de verzending van de goederen brengt u mogelijk verzend- en/of verwerkingskosten in rekening.
Indien u de goederen via PostNL verstuurt, brengt PostNL u over de kosten voor de verzending geen btw in rekening. Indien u de verzendkosten doorbelast, mag u dit niet zonder btw doen. De kosten voor verzending en/of verwerking vormen een onderdeel van de verkoopprijs. Over de gehele verkoopprijs dient BTW in rekening te worden gebracht.
Voorbeeld
U verkoopt online spullen voor € 200 exclusief btw. PostNL bezorgt het pakket en berekent daarvoor € 6,95 aan u. PostNL berekent geen btw over deze verzendkosten. U berekent de verzendkosten door aan uw klant. De factuur dient er dan als volgt uit te zien:
Verkoop | € 200,00 |
Verzendkosten | € 6,95 |
———— | |
Totale vergoeding | € 206,95 |
Btw 21% | € 43,46 |
———— | |
Totale vergoeding inclusief btw | € 250,41 |
Let op!
Klein bedrag maar een groot belang. Onjuist is dus € 200 + 21% btw = € 242 + € 6,95 verzendkosten = € 248,95. Hoewel het verschil (€ 1,46) klein lijkt, maakt de wet van de grote getallen dat het uiteindelijk toch om een aanzienlijk bedrag kan gaan. Als u bijvoorbeeld zo’n 10 transacties per dag verwerkt, komt u al snel aan zo’n 3.650 transacties per jaar en een btw-belang van € 5.329 per jaar!
Mocht u hierover nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.